Skapa bättre content som bygger ditt personliga varumärke

Att bygga ett hållbart varumärke kräver tid och arbete. Men det behöver inte vara så krångligt att komma igång som man kan tro. När man letar inspiration är det lätt att bli överväldigad av tips och råd kring hur man ska göra. Posta ofta, svara på alla kommentarer, lägg upp på stories varje dag… Här delar jag med mig av konkreta tips och råd till dig som vill skapa bättre content som bygger ditt personliga varumärke.

Bygg ditt personliga varumärke – Det här behöver du tänka på

A och O i varumärkesbyggande är att ha koll på sina värderingar och sin identitet. Det gäller både varumärkesbyggande för företag och för ditt personliga varumärke. Vad står du för? Vad är viktigt för dig? Hur vill du förmedla det? Ibland är det saker som är självklara för en själv som är det som är starkast förknippat med ens varumärke. Om du behöver hjälp att komma vidare kan det hjälpa att bolla idéer med någon som känner dig. Fråga ut hen om vad hen förknippar med dig och det du står för. Skriv ner allt och brainstorma kring hur du kan förtydliga det.

Har du en etablerad profil på sociala medier? Då kan det även vara en idé att fråga dina följare eller kontakter om vad de förknippar med ditt varumärke. Beroende på vad de svarar kan du även få en tydlig bild av om det du förmedlar just nu faktiskt är det som är viktigast för dig. På så sätt kan du få värdefull input om du vill förändra något framöver.

Skapa content som är rätt för ditt varumärke

När du sedan har koll på vilka värderingar och vilken identitet ditt personliga varumärke har blir det mycket lättare att skapa content som förmedlar just det. Vill peppa andra att leva mer hållbart? Då är det kanske enkla tips på hur man kommer igång varvat med informerande guider som gäller. För dig som vill inspirera fler att våga bära färg är det kanske reels med olika outfits eller plagg ur din garderob som är rätt. Är du en person som vill påminna fler att njuta av livet så kanske du delar att du har på dig dina favoritplagg en måndag. Eller att du firar dina framgångar på regelbunden basis.

Våga ta plats med det som är viktigt för dig. Lita på att du har något att säga som någon behöver höra. Vänta inte tills du är perfekt utan testa dig fram, skapa content som känns inspirerande och se hur din målgrupp reagerar på det. Sedan kan du utvärdera hur det gick och göra det bättre och bättre efter hand. Det behöver inte vara så himla svårt.

Utvärdera ditt content och våga tweaka det

Ingen är expert från början. Våga testa dig fram med ditt content och ta dig tid för reflektion och utvärdering. Kändes känslan i den där texten rätt? Vilken redigeringsstil gillar du för dina bilder? Vilka färger är ”du”? Bara för att du vill bygga ett starkt personligt varumärke så behöver du inte vara rädd för att göra fel. Eller att börja om och göra något nytt. Tvärt om så kan det vara just under processen som du hittar rätt. Genom att utforska olika sätt att skapa content kommer du kanske på idéer som du kanske inte hade kommit på från första början. Om inte annat så får du med dig nya erfarenheter.

Så våga ha kul och tweaka ditt budskap efter hand. Lär dig nya saker och testa dig fram. På så sätt kan du skapa bättre content som bygger ditt personliga varumärke. Och du kommer med största sannolikhet ha roligare längst vägen.

Vill du ha hjälp med varumärkesbyggande och content? Tveka inte att höra av dig till mig så berättar jag mer om hur jag kan hjälpa just dig.

Lästips: Vad gör en content creator?

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *