Hållbart influencerskap och entreprenörskap – Är att arbeta gratis lika med äkta?

Går det att arbeta värderingsstyrt och ändå tjäna pengar? Det tycker jag absolut. Jag stöter dock återkommande på personer som anser att arbeta gratis = att vara äkta och jag känner att det här är något som behöver skrivas om. För mig handlar hållbarhet nämligen om en helhetsbild där alla ingår, från producenter till influencers och användare. 

Jag har fått förslag från företag som vill att jag ska marknadsföra dem gratis för att det är för en god sak och för att de betalar levnadslöner till de som har producerat produkterna. I vissa fall handlar det om brist på budget, men i vissa fall är det till och med ett statement där de medvetet har valt att inte betala influencers för att det enligt dem inte är äkta. 

”Att jag tar betalt för min tid innebär inte att det jag skriver om är mindre äkta. Jag arbetar värderingsstyrt och skulle aldrig marknadsföra ett företag jag inte själv tror på.”

Jag tror verkligen inte att någon har onda avsikter med detta, men för mig är det ändå helt galet och något jag tycker behöver pratas mer om. Att jag tar betalt för min tid innebär inte att det jag skriver om är mindre äkta. Jag arbetar värderingsstyrt och skulle aldrig marknadsföra ett företag jag inte själv tror på. Ja, det finns väldigt många sponsrade samarbeten där åsikten känns köpt och där texten känns kopierad från ett färdigt utkast från företaget. Men det finns också otroligt många influencers som verkligen bryr sig om vilka företag de jobbar med, som gör fantastiska, kreativa och inspirerande samarbeten och som verkligen producerar något som ger mervärde för både följarna och kunden. 

”Att anlita en duktig influencer kan ge dig så otroligt mycket och i många fall får du ett paket med tjänster som innefattar allt från journalistisk till produktbilder och marknadsföring.”

Det har handlar inte om att peka eller hänga ut. Det handlar helt enkelt om att be er som driver företag att öppna ögonen, se vad ni faktiskt får och inse att vi också är entreprenörer som försöker göra det vi brinner för möjligt. Att anlita en duktig influencer kan ge dig så otroligt mycket och i många fall får du ett paket med tjänster som innefattar allt från journalistisk till produktbilder och marknadsföring. Att lägga upp ett inlägg på Instagram som nogrannt researchas, planeras, stylas, fotograferas, skrivs ihop, rättstavas, tidsplaneras för bästa exponering och följs av interaktion och svar på följares frågor är så otroligt långt ifrån att slänga upp en bild med färdigt filter på sitt privata konto. Och då har vi inte ens pratat om tiden det tar att bygga upp tillit i relation till sin målgrupp, vilket alla som driver företag borde ha förståelse för. 

För dig som följer influencers som gör betalda samarbeten vill jag säga det här: Om du kontinuerligt får kvalitativt content, inspiration, tips, recept och idéer. Är det då verkligen ett så stort problem om personen du följer gör samarbeten som gör det möjligt för personen att lägga tid på allt det du uppskattar så otroligt mycket? Jag tror faktiskt att många både företag och privatpersoner saknar förståelse för hur mycket tid och engagemang vi lägger ner på det vi gör. Därför vill jag uppmuntra alla att tänka ett varv extra och inse att få betalt för sin tid inte innebär att ens åsikter är köpta. Det innebär helt enkelt att även vi behöver få saker att gå runt för att kunna utveckla det vi gör och göra ett bra jobb. 

1 Comment

  1. Pingback: Porträtt - Emilie Loman - Tess Waltenburg

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *