För dig som jobbar med influencer marketing på ett företag

Jag la upp det här på min LinkedIn i fredags men jag vill lyfta frågan här också, både för dig som jobbar som influencer och dig som jobbar på ett företag med influencer marketing. Jag upplever nämligen att det finns en stor oförståelse för influencers, vad vi faktiskt gör och nyttan av influencer marketing. Här tänkte jag reda ut några frågetecken och dela med mig av tips till dig som vill komma igång.

Många företag jag kommer i kontakt med vill komma igång med influencer marketing men har dålig koll på hur branschen faktiskt fungerar. Man skickar iväg ett mail till många olika influencers utan att ha gjort en ordentlig strategi och fokuserar mer på antalet följare än personens varumärke, hur hen jobbar och om personen når ut till rätt målgrupp. Att jobba med rätt influencer för ert företag kan vara en fantastisk investering, men att jobba med influencers som inte alls delar era värderingar kan få motsatt effekt. 

Vilken typ av kund vill ni nå ut till? Hur vill ni att ert budskap kommuniceras? Gör er research innan ni kontaktar influencers och fokusera på att hitta rätt profiler snarare än att räkna följare. Influencer marketing handlar inte i första hand om antalet följare utan om målgruppen, den personliga rekommendationen och tilliten. Det handlar om varumärkesbyggande, inte direktförsäljning.

”Influencer marketing handlar om varumärkesbyggande, inte direktförsäljning.”

Och här kommer vi även in på vikten av att betala för sina samarbeten. Det borde i mina ögon inte ens vara en diskussion men eftersom många fortfarande anser att det är okej att influencers jobbar gratis så känns det viktigt att lyfta frågan. Du kommer alltid kunna hitta någon med lika många följare som den du vill jobba med. Men om du vill att personen ska göra ett bra jobb som måste du betala för det jobbet. En professionell influencer sköter allt från research och skrivande till styling och fotografering och det är ett gediget arbete. Det är dessutom väldigt kostnadseffektivt jämfört med att ta in alla de tjänsterna separat.

Det räcker alltså inte att få provision för en rabattkod. Det är dessutom missvisande då influencer marketing i första hand handlar om varumärkesbyggande, inte direktförsäljning, och då företag inte kan förvänta sig att influencern i fråga står för hela säljresan. 

Det var lite kort (för det här forumet) om influencer marketing. Vill du veta mer om hur ditt företag kan jobba med influencer marketing och hur jag kan hjälpa dig med det? Skriv gärna till mig här eller maila mig på tess.waltenburg@gmail.com 

2 Comments

  1. Pingback: Så lyckas du med ditt företags hållbarhetskommunikation - Tess Waltenburg

  2. Pingback: Så skapar du enkelt en egen hemsida som bloggare och entreprenör - Tess Waltenburg

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *