En heldag på Österlen med Elina

Ska du till Skåne i sommar? Då har jag ett helt gäng nya, härliga tips på Österlen till dig. Jag kommer fylla på min kategori ”Lokal turism” ordentligt den här sommaren så håll utkik. Jag började igår när jag åkte ut till Österlen och hade en helt fantastisk dag med Elina som ligger bakom Drivna Kvinnors Nätverk. Vi åkte runt till gårdsbutiker, promenerade i Kivik, åt gott, badade, åt ännu mer och bara njöt. En dag helt i min smak med andra ord!

Från Ystad till Simrishamn via Kivik

Dagen började med att jag tog tåget till Ystad där hon plockade upp mig. Jag har haft sommarkort varje sommar de senaste åren men i år tänker jag verkligen använda det flitigt. Sommarbiljetten kostar 699 kronor och varar från 15 juni till 15 augusti. Du kan ha den i appen och åka inom hela Skåne. Vädret igår var mulet med regn i luften men det gjorde ingenting. Vi hoppade direkt in i bilen och begav vi oss ut på landet.

Vårt första stopp blev Cake Cowboy i Kivik. De har både café och gårdsbutik med många härliga produkter. Där handlade jag choklad, godis och marmelad innan vi satte oss och fikade. Jag valde en vit chokladmousse med rabarber, kokosflarn och jordgubbar som var HELT fantastisk! Till det tog jag en chokladmjölk som var alldeles nytillverkad. Det var en sådan som verkligen är gjord på choklad och smakar så himla gott. Jag kan tänka mig att den går hem hos barn också. Om ni har vägarna förbi kan jag varmt rekommendera en fika på Cake Cowboy.

Cake Cowboy i Kivik
Fika på Cake Cowboy

Vackra hamnen i Kivik

När vi hade fikat klart åkte vi in till Kivik och promenerade runt i den vackra hamnen. Jag har spenderat många somrar vid havet och älskar känslan av frisk havsluft. Det gjorde ingenting att det var lite grått, det var så härligt ändå. Vi gick en runda och stannade till på Havängsbodarna som har lite allt möjligt, från lokala grönsaker till presenter. Jag köpte kryddor från Österlenkryddor som vi egentligen hade tänkt stanna till hos men som hade stängt igår. Det ska bli spännande att testa nya smaker till sommarmaten.

Kiviks Hamn
Havängsbodarna
Österlen - Hamnen i Kivik
Klänningen kommer från Lille Lo och skorna från El Naturalista

Apotekarns, Prylboden och Bondens Skafferi på Svabesholm

Nästa stopp var Apotekarns på Svabesholm. Ni som älskar den bohemiska och jordnära stilen lika mycket som jag borde verkligen stanna till där. De har fantastiska mosaikbord, härlig inredning, krukor, växter och mycket mer. De har dessutom många schyssta, hållbara märken jag gillar som till exempel Afroart. Jag sög upp all inspiration som en svamp under vårt besök och drömde om ett orangerie att fylla med vackra ting. Det var verkligen som att komma utomlands även om det bara ligger en dagsutflykt bort.

En annan bra sak med att åka just hit är att det finns många guldkorn på en och samma plats. Vi var inne i Apotekarns butik, sedan gick vi in i huset bredvid och åt lunch, kikade på antikt hos Prylboden och köpte med oss delikatesser från Bondens Skafferi. Det finns även en vacker trädgård man kan gå in i med tillhörande blomstershop.

Utflykt på Österlen
Bondens Skafferi på Svabesholm
Österlen - Bondens Skafferi på Svabesholm

Bad i Knäbäckshusen

När vi mätta och belåtna åkte från Svabesholm var det dags för bad i Knäbäckshusen. Det är en av de vackraste stränderna jag känner till och jag har inget behov av att åka utomlands när jag har den runt hörnet. Den är vildvuxen och härlig och längst samma sträcka finns Haväng och Stenshuvud för er som vill utforska mer av området. När vi kom dit fick vi även svaret på var alla håller till på midsommardagen: På stranden!

Vi hittade dock en liten plätt att sprida ut våra handdukar på och jag tog årets första dopp i havet. Jag tyckte att det var riktigt skönt, svalkande men inte alltför kallt. Jag nöjer mig dock oftast med att doppa mig snabbt och sedan gå upp igen. Det är ganska långgrunt så hit kan man åka med barnen, vilket vi har gjort tidigare. Det är dessutom skönt med skuggan från träden under soliga dagar.

Österlen - Knäbäckshusen
Österlen - Bad i Knäbäckshusen

Middag på Hickory’s Bistro i Simrishamn

Sist men inte minst åt vi middag på Hickory’s Bistro i Simrishamn. Elina hade berättat för mig redan innan att de har musslor på menyn så jag var väldigt peppad på att åka dit. Vi fick ett bord på deras mysiga uteservering mot gatan och satt där länge och åt gott, drack gott vin och pratade. Musslorna var fantastiska och vi fick riktigt goda pommes, sötpotatispommes och aioli till som var pricken över i. Till dessert valde jag bakad rabarber med lemoncurd och jordgubbsglass. Det var otroligt gott! Om ni har vägarna förbi Simrishamn kan jag varmt rekommendera ett stopp där.

Österlen - Middag på Hickory's Bistro i Simrishamn

Efter middagen tog jag nöjd och belåten bussen hem till Lund. Buss nummer 5 går hela vägen och jag tyckte att det var väldigt smidigt, särskilt med tanke på att den stannar nära mig. Vill du ha fler tips på utflyktsmål här i Skåne? Missa inte min kategori ”Lokal turism”. Där finns massor av tips och guider med ställen både på Österlen och i Malmö och Lund. Är det någon stad du skulle vilja läsa mer om här? Eller har du kanske något eget favoritställe på Österlen att dela med dig av? Tipsa gärna i kommentarsfältet!