Vill du bygga upp ett personligt varumärke? Eller satsa på ditt företag online? Då vill jag starkt rekommendera att du har en blogg. Även om jag jobbar med sociala medier så tycker jag att det är guld värt att ha en plattform man äger. Du kan läsa mer om mina tankar kring det här. Att ha en blogg hjälper dig nämligen att bygga upp en bas av innehåll som lever kvar i en lång tid. Det gör även att du har innehåll som du kan återanvända när du batchworkar till andra kanaler. Och du kan få in trafik flera år efter att du har skrivit ett inlägg med hjälp av SEO. Här delar jag med mig av tips till dig som vill SEO-anpassa dina blogginlägg.
Hitta dina ämnen och kategorier
Det första jag rekommenderar att du gör är att fundera kring vilken typ av trafik du vill driva in. Har du en webbshop med produkter för en hållbar livsstil? Då kanske du vill skriva guider kring giftfri städning, hur man plastbantar eller ekologiska recept. Vill du driva en stor blogg om stil och inredning? Då kanske du mixar guider kring styling, klädvård, organisering och hur man hänger sina gardiner. Att göra det grundläggande strategiska arbetet kan ta lite tid men det brukar löna sig otroligt mycket i längden.
Genom att skapa innehåll som dina kunder eller följare uppskattar får du rätt personer att hitta din blogg eller hemsida. För målet är ju inte bara att få in läsare ”för att”, utan att de faktiskt ska vilja stanna. Oavsett om du vill sälja en produkt eller bygga upp ett community så är det A och O att faktiskt veta vem du pratar med. Och vilken typ av innehåll den personen vill ha. Känns det svårt? Kika in här så hjälper jag dig vidare.
Använd smidiga verktyg för att SEO-anpassa dina blogginlägg
Det viktiga är alltså att se till att ha sökord som passar din verksamhet och målgrupp. När du vet vilken typ av innehåll du vill skapa så kommer vi till själva SEO-anpassningen. Och här finns många smarta verktyg att jobba med. Det kan vara superkul att lära sig något från grunden, men man måste inte kunna allt för att komma igång. Jag använder till exempel Yoast som är ett tillägg till WordPress. Här kan du läsa mer om hur jag har skapat min blogg och hemsida. Med hjälp av Yoast så analyseras mina inlägg i takt med att jag skriver dem. Verktyget mäter olika parametrar kopplat till SEO och föreslår olika ändringar. Så himla smidigt!
I exemplet här nedanför kan du se hur det ser ut när ett inlägg känns färdigt. Då har jag sett till att längden på inlägget är bra, att jag har använt både interna och utgående länkar och att nyckelordsfrasen finns med tillräckligt många gånger. Jag har även anpassat SEO-rubriken, permalänken och metabeskrivningen. Och det har inte tagit mig mycket längre tid än att skriva ett inlägg utan analysen.
Prioritera tid till SEO-anpassning
Att SEO-anpassa din hemsida eller blogg kan ta lite extra tid, men det lönar sig ofta många gånger om. Om man jämför med annat content så är SEO-anpassade blogginlägg otroligt långlivade. Så istället för att lägga all din tid på inlägg på sociala plattformar, ta dig lite tid och skapa en plattform du faktiskt äger. Och se till att inläggen där driver in trafik igen och igen och igen. Även om du inte är expert på sökmotoroptimering så finns det mycket du kan göra med små medel.
Om du erbjuder en tjänst eller produkt så är SEO ett fantastiskt sätt att fånga in varma leads, alltså personer som söker efter det du erbjuder och är redo att köpa. Tänk om du kan fånga upp tre personer som vill boka en massage i Lund den här veckan? Eller någon som vill lära sig mer om att städa med bikarbonat och samtidigt klicka hem en stor påse från din webbshop? Genom att SEO-anpassa dina blogginlägg kring teman som din målgrupp vill läsa så kan du göra just det.
Jobbar du med sökmotoroptimering idag? Eller vill du ha hjälp? Hör av dig så berättar jag mer om mina tjänster.