Jobba med UGC som content creator

Har du hört talas om UGC? Det står för user generated content och är innehåll som du som content creator kan skapa för företag oavsett storlek på dina egna konton. Målet med UGC är att bygga upp trovärdighet med content där riktiga personer använder produkter. Och där kommer du som UGC-kreatör in. Genom att du levererar content där man kan se hur produkter ser ut och används ökar trovärdigheten för företagen. Här delar jag med mig av tips och idéer för dig som vill jobba med UGC som content creator.

Kom igång med UGC utan tidigare erfarenhet

Du kanske redan är en content creator som vill bygga ut din portfolio. Eller så har du aldrig skapat content tidigare. Oavsett var du är så kan du komma igång med UGC. Det viktiga är att du har intresset! Om du aldrig har skapat content så är mitt första tips att komma igång, testa, utvärdera och göra om igen tills du får in en känsla för vad som fungerar eller inte. Att skapa egna konton och lägga ut kan både vara ett sätt att få feedback och ett sätt att synas som kreatör. Det viktiga är dock inte att ”lyckas som influencer” för att kunna jobba med UGC.

Om du redan skapar content så är du en bra bit på vägen. Nu är det dags att fundera över hur du kan göra ditt content ännu bättre. Kan du lägga till element som gör det roligare? Mer estetiskt tilltalande? Tydligare när det kommer till funktionen hos olika produkter? Våga inspireras av andra och fundera på vad du gillar med content du ser men gör din egen version av det. Om du vill sticka ut med ditt UGC så är det guld värt att du hittar din egen stil.

Hitta rätt kunder som UGC-kreatör

När du har kommit gång med contentskapande är det dags att fundera på hur du ska hitta rätt kunder. Det enklaste sättet att nischa sig är att fundera över vilka produkter du själv använder. Då är det dessutom enklare att skapa autentiskt innehåll. Genom att börja med en nisch eller kategori kan det bli enklare att komma igång och hitta kunder utan att det känns överväldigande. Älskar du att spendera tid i köket och använda olika produkter kopplat till mat? Eller brinner du för skönhet? Hitta något som är lätt till hands för dig och skapa content kring det som du kan visa för potentiella kunder.

Nästa steg för att jobba med UGC är att ta kontakt med potentiella kunder. Ett sätt är att lägga upp content på sociala medier som passar deras målgrupp. Fördelen med att tagga dem och att de ser dig är att de vet vad de får. Du kan även kontakta företaget direkt. Vem som har hand om det kan vara olika beroende på bolagets storlek. Ibland är det den som är marknadsansvarig, ibland finns det någon som specifikt är ansvarig för content. Ett tredje alternativ är att kontakta marknadsföringsbyråer som köper in UGC-content till sina kunder.

Våga hitta det som får dig att sticka ut som UGC-kreatör

Även om UGC fortfarande är relativt nytt så börjar det bli alltmer populärt. Så är det ens värt att försöka? JA! Bara för att många andra gör det så betyder det inte att de kan göra det som du gör det. Så det viktiga är att hitta det som är unikt för just dig. Är det att du har en viss stil på ditt content? Att du älskar att skapa kreativa miljöer, hitta roliga detaljer och annat som gör ditt innehåll mer vackert? Eller är det din personlighet? Kanske din livssituation? Om du är en trött småbarnsmamma så kan du garanterat skapa mer autentiskt content kring ögonkrämer för ringar under ögonen än vad en 18-åring kan.

Våga hitta det som får dig att sticka ut och se det som en styrka. I så fall har du goda chanser att jobba med UGC även om det finns många kreatörer idag. Jag förutspår att det som kommer funka framöver är UGC-content som är väl genomtänkt, intressant och unikt. För som sagt – Många kan göra det du gör. Men ingen kan vara du.

Vill du ha coachning kring hur du kan bygga upp din karriär och skapa ditt drömliv? Du är varmt välkommen att boka in en coachingsession där vi går igenom vad som är viktigt för just dig. Och hur du kan ta steg för steg dit. Connecta gärna med mig på Instagram också och berätta om var du är på din resa just nu.

Eller är du kanske från ett företag som vill anlita mig som UGC-kreatör? Läs mer om mina tjänster här och hör av dig så tar vi fram ett koncept som passar just ert varumärke.

Lästips: Vad är UGC och hur kan man använda det?

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *